Skip to content

Waarom de verpakking van je maaltijdbezorging zo belangrijk is

Grafisch vormgever Rianne Gouwens - Ebike4Delivery

Rianne

Wanneer je onze vorige blog-artikelen of Whitepaper gelezen hebt, ben je erachter gekomen dat er veel bij een bezorgservice komt kijken. De verpakking van je bezorgmaaltijden is hier een groot onderdeel van, die veel ondernemers vaak over het hoofd lijken te zien. Waarom de verpakking van je maaltijdbezorging zo belangrijk is, leggen wij je uit.

Leestijd: 7 minuten

Het moet de bezorging kunnen doorstaan

De maaltijd heeft tijdens een bezorging uiteraard meer te voorduren dan wanneer het wordt geserveerd in een restaurant. De maaltijd wordt in de keuken bereid, vervolgens verpakt, in een tas of bezorgbox gestopt, (met de auto, fiets of scooter) enige tijd rondgereden, weer uit de tas of box gehaald en vervolgens beland het bij de consument op tafel. Het is dus belangrijk dat de verpakking van de maaltijd stevig is. De verpakking moet ertegen kunnen wanneer een fietsbezorger een stoepje af rijdt. Ook de grootte en stevigheid van je bezorgtas -of boxen hebben hier invloed op.

Daarnaast heb je met de bezorging van maaltijden ook te maken met de warmte. De maaltijden moeten natuurlijk ook een goede temperatuur hebben. Het is niet de bedoeling dat de consument zijn eten nogmaals dient op te warmen in de magnetron. De bezorgtijd heeft hier een grote invloed op. Je bezorgtijd is weer afhankelijk van de grootte van je bezorggebied. Hoe groter je bezorggebied, hoe langer je bezorgtijden en hoe langer het eten warm gehouden dient te worden. Daarnaast heb je ook nog te maken met de condens die in de verpakking ontstaat. De condens zorgt ervoor dat het eten sneller afkoelt. De hoeveelheid condens verschilt per maaltijd. Let er dus op dat je bezorgtijd de kwaliteit van het eten niet beïnvloed en schaf verpakkingen aan die enige ventilatie hebben.

Je kunt het altijd eerst testen. Schaf een kleine hoeveelheid verschillende soorten, on-gepersonaliseerde verpakkingen aan. Schakel vervolgens je vrienden, familie of vaste klanten in die op verschillende afstanden woonachtig zijn. Ga na wanneer de kwaliteit van de maaltijd het beste bewaard is gebleven. Je kunt ook bij collega’s en/of concurrenten vragen welke verpakking voor hen het beste werkt. Komt er voor jou iets anders uit de test, ben je de concurrenten meteen een stapje voor. Kom je op hetzelfde uit, moet je jezelf onderscheiden op image.

Je moet de juiste vorm, verhouding en het juiste materiaal van de verpakking kiezen

Het eten moet in dit proces natuurlijk ook zijn uitstraling behouden. Het is voor de consument niet smakelijk als de topping van de pizza naar één zijde geschoven is. Vandaar dat de vorm, het materiaal en de verhouding van de verpakking van belang is.

Welke het beste is, is natuurlijk per maaltijd verschillend. Het is vrij logisch dat je voor een hamburger het beste een hamburgerbakje kunt pakken. Sommige maaltijden zijn echter wat lastiger. Bij een groot assortiment dien je ook verschillende soorten verpakkingen te hebben. Het is voor de vorm in ieder geval belangrijk dat het eten niet te veel ruimte heeft om te kunnen verschuiven. Tegelijkertijd moet je er ook weer voor zorgen dat het eten niet platgedrukt wordt.

Je moet ook kijken naar het materiaal: ga ik plastic, aluminium, kunststof, karton of suikerriet (bagasse) materiaal kiezen? Wat is het beste voor mijn maaltijd? Voor een hamburger, blijft de kwaliteit het beste bewaard in een kartonnen verpakking. Voor maaltijden zoals een gyrosschotel, kun je het beste een aluminium verpakking kiezen. Bij sommige maaltijden is het belangrijk dat de maaltijd kan ademen. Je zou denken dat er dan meer hitte ontsnapt, maar in combinatie met een warmhoudtas houdt dit condens tegen. Het is dus niet erg om een “open” verpakking te kiezen. Zo heeft aardappelteler Lamb Weston met hun Hot2Home concept een speciale verpakking ontwikkeld, die je frites ruim 20 minuten warm en vers houden. De gepatenteerde verpakking is voorzien van een goede ventilatie waardoor er geen condens ontstaat. Bij aanbieders zoals Paardekooper kun je in de productbeschrijving in de meeste gevallen lezen voor welke maaltijden de verpakking bestemd is.

Lamb Weston Hot2Home verpakking concept - Ebike4Delivery

Daarnaast is de verhouding van de verpakking belangrijk. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat het eten door de bezorging niet mengt. Daarnaast kun je zo makkelijk warme en koude maaltijden van elkaar scheiden, zoals shoarma met een salade. Het beste is om warme, koude en eventuele upsells in aparte bakjes en tassen te vervoeren, om de kwaliteit nog beter te behouden. Als je koude frisdrank in een tas doet met warme maaltijden, beïnvloedt dit zowel de maaltijd als de frisdrank. Heb je niet voldoende capaciteit, is het dus belangrijk te kiezen voor disposables met een scheiding.

Het draagt bij aan je image

Je verpakking is ook een erg belangrijke marketingtool. Het zorgt voor herkenbaarheid binnen je marktgebied. Het is vooral belangrijk als je gebruik maakt van externe bezorgpartijen zoals Thuisbezorgd, Deliveroo of Ubereats. Consumenten zien namelijk die merken aan de deur staan, dat is ook meteen hun “eerste indruk”. Door je verpakkingen te personaliseren, kun jij ervoor zorgen dat jij de “laatste indruk” afgeeft. Jouw verpakking is waar ze naar staren tijdens het eten van de maaltijd. Het zorgt er dus voor dat ze je onthouden en niet de volgende keer bij de concurrent dezelfde maaltijden bestellen. Consumenten willen vaak ook de restaurantervaring in hun huis brengen, ook daar kan je verpakking aan bijdragen.

Domino's Pizza verpakking bezorging - Ebike4Delivery

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Waar kun je aan denken in het ontwerp van je verpakkingen? Je kunt je verpakking zo simpel mogelijk maken, door bijvoorbeeld alleen je logo te laten drukken. Zo zijn de maaltijdverpakkingen van Thuisbezorgd herkenbaar en straight to the point. Je kan ook voor een complete uitstraling zorgen, zoals de verpakkingen van Domino’s Pizza, die inmiddels iedereen kent door hun speelse uiterlijk. Consumenten vinden het ook steeds belangrijker te weten welke ingrediënten en voedingstoffen er in een maaltijd zitten. Hier zou je op kunnen inspelen door ingrediënten op je verpakking te laten drukken. Ketens zoals McDonalds zijn daar een aantal jaren geleden al mee gestart.

Wrapp!dUp, een onderneming van Paardekooper, is gespecialiseerd in het vormgeven van verpakkingen voor verschillende segmenten. Mocht je niet weten wat je op je verpakking wilt hebben staan, zijn zij een goed hulpmiddel. Je kunt ook een grafisch vormgever vragen om een goed ontwerp. 

Duurzaamheid is een belangrijk thema

Het speelt een steeds grote rol: duurzaamheid. Zo groot, dat er in 2021 een Europees verbod in gaat op plastic wegwerpartikelen. Hier moet je in je keuze dus rekening mee houden. Mijn advies is gelijk duurzame disposables aan te schaffen. Steeds meer aanbieders spelen erop in. Daarnaast is duurzaamheid ook een hele boost voor je image. De wetgeving geldt (nog) niet voor plastic patat -en snackbakjes.

Begin dit jaar verscheen er op Bright.nl een afstudeeropdracht van een student met een product genaamd Nomm. Het is een verpakking voor bezorgmaaltijden die herbruikbaar is. In een vouw zet je de maaltijd met een placemat, bestek en al op tafel. Zo komen er steeds meer innovatieve ideeën om verpakkingen te verduurzamen.

Bright Nomm duurzame herbuikbare maaltijdverpakking - Ebike4Delivery

Waar kun je zulke disposables aanschaffen?

Vaak is het online lastig om specifiek verpakkingen voor maaltijdbezorging te vinden. Vandaar dat we hier beschrijven welke opties je allemaal hebt. Verschillende aanbieders van verpakkingen zijn:

Tevens kun je ook bij verschillende groothandels zoals de Sligro of bij bezorgservices zoals Thuisbezorgd verpakkingen aanschaffen. Het nadeel van verpakkingen bij Thuisbezorgd is dat hun branding erop verwerkt is, waardoor je herkenbaarheid verliest.

Verpakkingsmateriaal Paardekooper - Ebike4Delivery

Wat je nog meer kunt doen om de kwaliteit van je maaltijden te waarborgen

Naast de verpakking kun je ook nog gebruik maken van bepaalde bezorgsystemen die de kwaliteit van je maaltijden waarborgen. Zo bieden wij geïsoleerde thermoboxen aan. Deze zijn budgetvriendelijk en in verschillende maten verkrijgbaar. Ze zijn bestand tegen een temperatuur van 20˚C tot 110˚C. Bij Cooktek bieden ze verschillende inductiesystemen aan, die tijdens je bezorging je maaltijden op temperatuur houden. Je kunt gerechten tot zeker een half uur op 70 graden warm houden. Voor de bezorging van koude gerechten of upsells is een thermobox van ons ook geschikt. Daarnaast kijken wij altijd bij verschillende branches, zoals een gelaterie, of we een passende oplossing kunnen vinden, zoals koelelementen in combinatie met isolatiemateriaal.

Vergis je dus niet: je verpakking zegt meer dan 1000 woorden. Zowel voor de kwaliteit van het eten zoals je image. Het is een investering die zich dubbel en dwars terug zal betalen. Heb je meer advies nodig over welke verpakking bij jouw bezorgmaaltijden passen? Onze experts helpen je graag.

Meer weten? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!