Skip to content

Dè Food-delivery trends van 2020!

Grafisch vormgever Rianne Gouwens - Ebike4Delivery

Rianne

De food delivery sector heeft in 2019 een flinke doorgroei gemaakt. Het werd ook verwacht de grootste trend van 2019 te worden. Dit kwam door de toenemende demografische veranderingen in huishoudens, de drukkere levensstijlen en toename in technologische ontwikkelingen die het bezorgen makkelijker zouden maken. Over 2019 is de food delivery sector weer met ruim 21% gegroeid. Maar, wat heeft 2020 ons te brengen?

Leestijd: 15 minuten

Bezorgtrends

We zien qua verwachte trends niet veel veranderingen ten opzichte van 2019. Wat we wel zien, zijn meer technologische ontwikkelingen die in 2020 zijn intrede gaat doen.

Supermarkten gaan bezorgen

Ook supermarkten merken de drukkere levensstijlen van consumenten op. Consumenten hebben steeds minder tijd boodschappen te doen. Ze jagen het liefst zo snel mogelijk door de winkel heen. Enkele eerdere geboden oplossingen om snel boodschappen te doen, zoals de Pick-up Points van supermarktketen Jumbo, bleken razend populair. Maar ook supermarkten willen die extra stap zetten. Zo bezorgt Albert Heijn al een tijdje aan huis, aan gaan verschillende Jumbo Supermarkten hier ook mee starten. Wij verwachten hierin een groei te zien.

Innovatieve manieren en hulpmiddelen om thuis te bezorgen

We merken het vooral in de VS, maar er komen steeds meer innovatieve manieren om te gaan bezorgen. Zo is Domino’s Pizza bezig met een zelfrijdende auto en bezorging per drone. Je ziet ook toename in het aantal virtuele assistenten waarmee consumenten online bestellingen kunnen plaatsen. Hoe realistisch dit gaat zijn, is nog af te wachten, maar technologische ontwikkelingen zijn er zeker.

Leveranciers van bezorg(hulp)middelen blijven zich ook ontwikkelen. Zo hebben wij goed naar de markt gekeken en een nieuwe DeliverEbike ontwikkeld, die we in 2020 uitbrengen! Ook leveranciers van kassasystemen blijven zich ontwikkelen door zich steeds meer te richten op de bezorgmarkt. Daarnaast verwachten wij dat GPS -en veiligheidssystemen voor de bezorgfiets -en scooter razend populair gaan worden in 2020. Ook het aantal virtuele restaurants, restaurants waar slechts maaltijden ten behoeve van bezorging wordt bereid, zullen blijven toenemen.

Bezorgplatforms minder populair?

Veel bezorgservices werken samen met Thuisbezorgd, Deliveroo en Ubereats. Zoals in een eerder artikel beschreven, zitten hier ook nadelen aan vast, zoals de commissie die je af moet staan. Bezorgservices beginnen dit zelf ook op te merken en zoeken naar manieren om de bezorging in eigen hand te kunnen nemen. We verwachten dat in 2020 meer bezorgservices zelf gaan bezorgen. De platformen, zoals Thuisbezorgd, zullen door hun ontwikkelingen desondanks wel blijven groeien.

Duurzaamheid speelt nog altijd een rol

We zijn meer anti-plastic dan ooit. We zetten ons allemaal in voor een beter milieu. Leveranciers van bezorg(hulp)middelen spelen hierop in. Er worden steeds meer milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen aangeboden. Zo bieden veel leveranciers kartonnen of biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen aan.

Er worden steeds meer elektrische voertuigen ontwikkeld. Dit is een pluspunt, aangezien gemeentes ook steeds meer milieuzones in de grote steden creëren. Deze zones zijn verboden voor voertuigen die uitstoot produceren. 

Ook willen we voedselverspilling tegen gaan. Het concept “Too Good to Go” is hier een goed voorbeeld van. Hier kunnen restaurants hun overgebleven producten op het einde van de dag voor een lagere prijs aan consumenten verkopen. Vooral een voordeel voor zaken die producten aanbieden die snel bederven, zoals bakkerijen en sandwichbars.

Veiligheid is nog het belangrijkste aspect

In 2019 merkte we veel incidenten op en waren het aantal overvallen op (maaltijd)bezorgers flink gestegen. Veel instanties maken zich er klaar voor om de veiligheid van bezorgers te kunnen garanderen. Zo is Thuisbezorgd.nl in samenwerking met TeamAlert actief in het trainen van hun maaltijdbezorgers. Domino’s Pizza had onlangs nog het initiatief genomen om de straten meer te verlichten voor maaltijdbezorgers, door mobiele lantaarnpalen te plaatsen en zo de kans op ongelukken en ongevallen te minderen. Ook Ebike4Delivery heeft met het ontwikkelen van de nieuwe DeliverEbikes gedacht aan de zichtbaarheid van de bezorger. Met het geïntegreerde GPS-systeem kun je de bezorgers ook nauwlettend in de gaten houden. We verwachten in 2020 dat meer maaltijdaanbieders hun bezorgers ook gaan voorzien van bodycams en steeds meer services overstappen op contant-loze bezorgingen.

Lunchen is hot

We verwachten dat het bestellen van lunchgerechten in 2020 gaat toenemen. In een kantooromgeving is er ook meer vraag naar gemak. In plaats van dat 1 persoon met 2 dozen vol eten aan komt sjouwen, wordt er nu gewoon voor een bepaalde tijd een bezorging afgesproken. Zo staat voor iedereen de lunch op tijd klaar! 

De bezorgfiets blijft in populariteit toenemen

Bezorgen per scooter wordt steeds minder veilig beschouwd. Nu vooral gezien de maatregelen die grote steden willen treffen om snorscooters op de rijbaan te laten rijden. Ook vinden de meeste verkeersongelukken per scooter plaats. Zoals voorheen genoemd, is het milieu erg belangrijk en zijn we meer gefocust op het reduceren van de Co2 uitstoot. Milieuzones nemen alleen maar toe. Vandaar dat wordt verwacht dat steeds meer bezorgservices gaan overstappen op een bezorgfiets. En waar doe je dat nou beter dan bij Ebike4Delivery

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Foodtrends

Welke maaltijden worden er in 2020 bezorgt? In 2019 was vooral de food-experience een aandachtspunt: consumenten willen thuis ervaren wat ze in een restaurant ook zouden ervaren. We zagen vooral een stijging in de trend van de heerlijk versierde hot-dogs en foodswaps (zoals een bloemkool-pizzabodem). Wat staat ons voor dit jaar te wachten?

Vega en vegan

Restaurants en bezorgservices zullen meer vega -en vegan opties op de kaart tonen. Ook bekende gerechten en snacks worden omgetoverd tot een plantaardig alternatief, zoals de Vega Frick: de vegetarische frikandel.

“Grazing”

We gaan meer tussendoortjes zien die thuisbezorgd kunnen worden, een opkomende trend ook wel “grazing” genoemd. Dit zijn kleine of middelgrote porties van gerechten. Een al bekende variant hiervan zijn bijvoorbeeld nacho’s, heerlijk voor s’avonds op de bank!

“Zonder augurken a.u.b.!”

Eten wat je zelf samen kunt stellen gaat groeien. McDonalds speelde hier al op in door die optie te integreren in hun bestelschermen. Houd je niet van augurken? Halen we die er gewoon af! Vooral in de VS was het dit jaar al een trend om bijvoorbeeld je eigen burrito of poké bowl samen te stellen. We verwachten dat de trend alleen maar gaat groeien.

Instagrammable eten - Ebike4Delivery

Bron: ABC

#Instagrammable

Iedereen kent het: eten instagrammen. Dan moet het gerecht er natuurlijk wel instagram-waardig uit zien. Maaltijdbezorgers zien dit als extra marketingmiddel, en proberen hier zoveel mogelijk op in te spelen. Gerechten die het meest worden gedeeld zijn hamburgers, milkshakes, sushi, chips en donuts.

Streets in home

Streetfood thuis bezorgen wordt populair. Het koken op open vuren en het roken van vlees gaat ook een grotere trend worden. Vooral Thaise, Griekse en Indische streetfood-gerechten zijn razend populair. We zien dus ook hier de hotdog weer terug!

Drankjes

Drankjes bij je bestellingen is ook een groeiende behoefte. Maar niet zomaar drankjes, zoals we al zeiden: wel instagram-waardige drankjes. Zo verschijnen er steeds meer mocktails op de markt: cocktails zonder alcohol, maar toch die mooie tropische ervaring. Ook gefermenteerde dranken komen aan het licht: dranken van biologische ingrediënten en suikers, die goed zijn voor de gezondheid. Ook wordt er steeds meer gespeeld met verschillende varianten van 0.0% bier.

Kleurrijke bezorgmaaltijd - Ebike4Delivery

Bron: Barrebody

Kleur op je bord

In 2020 zullen er veel kleur -en smaakcombinaties plaats gaan vinden, die je eten omtoveren tot een kleurrijk tafereel. Ook weer #instagrammable!

Een toetje kan altijd

We willen de hele foodexperience van een restaurant thuis hebben, daar kunnen desserts dus niet aan ontbreken! Maar ook zonder combinaties met andere gerechten wordt het bestellen van desserts steeds populairder, bijvoorbeeld als lekker tussendoortje.

Facts & Figures uit 2019

We hebben verschillende sites geraadpleegd en zo een compleet overzicht van alle bekende facts & figueres uit 2019 samengesteld. Hieronder een paar resultaten. Wil je het complete overzicht inzien? Download dan de infographic onderaan de pagina!

0%
van de consumenten is man en tussen de 25 - 43 jaar oud
0%
van de consumenten switchen (bijna) nooit van bestelplatform
0%
van de orders worden op vrijdag, zaterdag en zondag geplaatst
0%
is tevreden wanneer de bezorgtijd kort of naar verwachting is
Aantal minuten dat consumenten bereid zijn te wachten in %

Top redenen om te bestellen

Meest voorkomende frustraties

Grootste motivatie om voor een bepaald bestelplatform te kiezen

Alle data in een PDF ontvangen? Download dan hier de infographic!

error: Content is protected !!