Skip to content

Redenen om ook na de coronacrisis te blijven bezorgen

Grafisch vormgever Rianne Gouwens - Ebike4Delivery

Rianne

Tijdens deze coronacrisis zijn restaurants en ondernemers massaal begonnen met bezorgen. Vanzelfsprekend natuurlijk, gezien bezorging toch nog omzet kan genereren. Maar, hoe zit het na de coronacrisis? Blijven bezorgen, ja of nee? Wij geven je redenen om dat wel te blijven doen!

Leestijd: 5 minuten

Maaltijdbezorging blijft toenemen

Het afwegen is natuurlijk lastig, zeker als je nog nooit eerder hebt bezorgd. Maar denk er eens aan hoe de toekomst eruit zal gaan zien: binnenkort mogen er 30 mensen in een ruimte zijn, daarna 100. Maar, ga je het daarmee redden? Is het op die manier wel winstgevend? Het kan zijn dat consumenten niet eens meer naar restaurants durven te gaan. Sommige vinden het niet eens leuk als ze alleen maar rekening dienen te houden met 1,5 meter afstand. Bezorgen kan dan ook nog steeds een extra inkomstenbron voor je vormen. Uit onderzoek is gebleken dat maaltijdbezorging om deze redenen ook zal blijven aanhouden, in ieder geval bij bekende bezorgplatformen zoals Thuisbezorgd. Het zal in ieder geval niet in een keer kelderen. Maaltijdbezorging heeft dus ook na de coronacrisis zeker nog een vooruitstrevende toekomst.

Je speelt in op de behoeftes van je klanten

Waarschijnlijk heb je gemerkt dat het klanten heel erg aanspreekt. Bezorgen was al een grote trend voor de coronacrisis. Steeds meer consumenten hebben ook de behoefte aan bezorging. Ze hebben (normaliter) een drukke leefstijl en geen tijd om te koken. Als de coronacrisis straks afneemt, zullen de drukkere leefstijlen weer opspelen. Misschien zijn sommige consumenten er ook nog niet klaar voor om naar restaurants te gaan. Je speelt hiermee dus in op de behoeftes van de consument. Daarmee vergroot je ook je markt. Als je straks je huidige zaken weer oppakt, zou je dus kunnen kijken of je deze bezorgformule naast je huidige zaken alsnog kunt behouden.

Je weet al wat wel en niet kan

Daarnaast, zou je het een beetje kunnen zien als een proefperiode: je hebt waarschijnlijk ervaren wat je wel en niet moet doen. Je hebt misschien al het maximum van je bezorgcapaciteit bereikt, weet hoe lang je doet over een bezorgroute, weet welke gerechten je wel en niet kan bezorgen en wellicht heb je nog veel meer informatie verkregen uit je huidige bezorgproces. Je hebt dus enigszins getest wat wel en niet voor je werkt. Het enigste wat je straks dus hoeft te doen, is dit combineren met je huidige praktijken en kijken waar er ruimte is voor verbetering of zelf uitbreiding.

Je hoeft nog enkele eenvoudige aanpassingen te maken

Gezien je de basis al hebt, hoef je straks alleen nog eenvoudige aanpassingen door te voeren. Een extra kookstation in de keuken bijvoorbeeld, zodat daar de bezorggerechten bereid kunnen worden. Extra personeel om te bezorgen, of wellicht heb je deze al. Kortom: je moet de routing binnen je zaak regelen. Je moet daarbij ook rekening houden met de kwaliteit van het eten. Daarnaast moet je ook inschatten of je genoeg bezorgmiddelen tot je beschikking hebt. Wellicht gebruik je nu je eigen auto, of short-lease je een van onze bezorgfietsen. Op begeven moment moet je kijken naar vaste bezorgmiddelen. Onze bezorgfietsen of bezorgscooters zijn hiervoor een goedkope oplossing. Je bent in ieder geval geen extra kosten kwijt aan benzine en onderhoud! Misschien is dit allemaal een redelijke investering voor je, maar je hebt al gezien wat het bezorgen je (extra) opbrengt. Je kunt dus voor jezelf bepalen of het haalbaar is en het maken van aanpassingen je waard is. Wil je deze aanpassingen zo optimaal mogelijk voor bezorgen maken? Download dan onze whitepaper met handige tips over het opzetten/verbeteren van een bezorgservice!

Je bent toch al begonnen

De grote vraag is eigenlijk: waarom zou je ermee stoppen? Je hebt waarschijnlijk al verschillende bezorgmiddelen tot je beschikking, al een online bestelplatform opgezet, je klanten zijn het nu gewend, waarom zou je dat in een keer weg gooien? Er zijn natuurlijk dingen waarmee je rekening moet gaan houden, vooral wanneer de coronacrisis voorbij is en de normale gang van zaken weer doorgepakt kan worden. Maar, je begin is er. Je kunt hier dus verder op borduren. Het kan in ieder geval geen kwaad om er een tijdje mee door te gaan om te zien of het de moeite waard is. 

Foodmaster Brunch2Go

Foodmaster Brunch2Go heeft in een artikel van Snackkoerier verteld hoe zij het beginnen met bezorgen naar aanleiding van de coronacrisis hebben ervaren. Binnen 24 uur na de bekendmaking van de sluiting van de horeca, stonden ze online met een aangepast bezorgmenu. Na gebruik te maken van 2 van onze shortlease-bezorgfietsen, waren ze gelijk mobiel. Een enorm succes, volgens eigenaar Evert Kassing:  ‘Het gaat heel goed, boven verwachting. In de tweede week haalden we met bezorgen €4300 binnen. Met de afhaalomzet erbij compenseerde dat bijna de omzet van het restaurant. We bezorgen vooral friet en hamburgers. De slager is nu mijn grootste leverancier. En we hebben in maanden niet zoveel friet gebakken als afgelopen week. Er is 700 kilo friet doorheen gegaan.’ Ze bekijken vooral de situatie van dag tot dag, maar zijn enthousiast over het bezorgen. ‘Mensen zijn enthousiast en zeggen dat we dit veel eerder hadden moeten doen. Iedereen is nu aan het bezorgen, maar uit de omzet die we draaien, blijkt dat veel mensen toch bewust voor ons kiezen. We kunnen dit niet zomaar laten liggen. Het is lastig om nu nog te zeggen dat we na de crisis niet meer gaan bezorgen.’ aldus Kassing. Lees het gehele artikel hier.

Meer weten over hoe je een succesvolle bezorgservice opzet? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!