Skip to content

Kosten en omzet maaltijdbezorging

Grafisch vormgever Rianne Gouwens - Ebike4Delivery

Rianne

Een bezorgservice hebben of beginnen, daar komt veel bij kijken. Dat brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Het is een hele investering, in zowel tijd als in geld. Het garandeert ook niet gelijk omzet voor je onderneming. Maar alles van elkaar afgewogen, hoeveel kost het nou eigenlijk en hoeveel kun je erop verdienen?

Leestijd: 10 minuten

“Bezorgen is leuk, maar ik heb er ook wel eens hoofdpijn van”

In een artikel uit 2016, uitgebracht door Franchise+, vertelden toen (en huidig) succesvolle franchiseondernemers: “bezorgen, doe het goed of doe het niet”. Een bezorgservice kost namelijk veel tijd en energie. Een hele investering, met een laag opstarttarief, maar die veel van een onderneming vergt. Zo zegt Michael Hagelen van de Kwalitaria Nieuwegein: “Bezorgen is leuk voor de omzet, maar ik heb er ook wel eens hoofdpijn van”. Als je het artikel leest, zie je dat de franchiseondernemers een stijgende omzet hebben bereikt door een start te maken met een bezorgservice. De kunst is natuurlijk om die stijging erin te houden. Wat hierbij helpt is het hebben van een goede bezorgformule, zoals bekend bij Domino’s Pizza en bezorgrestaurant de Beren.

Een goede bezorgformule is het halve werk

Met een goede bezorgformule, kom je al een stapje dichterbij een succesvolle bezorgservice. Het succes van een bezorgformule ligt aan verschillende factoren:

  • Je marktgebied
  • Je bezorgtijd
  • De kwaliteit van het eten
  • Je bezorgkosten (voor de consument)
  • Je aanbod (extra’s)

Je marktgebied bepaalt natuurlijk hoeveel klanten je kunt bereiken. Het is belangrijk dat je dit voor je onderneming nagaat. Ook al heb je al jaren een goede bezorgservice, blijf testen wat je nog meer kunt bereiken. Meer bereik, betekent meer omzet. Zie je de omzet dalen? Kijk dan of je het marktgebied kunt verkleinen. We hebben een stappenplan opgesteld voor hoe je dit doet, die tevens is terug te vinden in onze handige Whitepaper: “Bezorgen? Zo doe je dat!”.

Bij je marktgebied komt ook je bezorgtijd kijken: je moet je klanten niet te lang laten wachten. Als ze te lang op hun eten moeten wachten en het bij het restaurantje om de hoek het sneller kunnen krijgen, kun je klanten verliezen. Maak je bezorggebied dus niet groter dan dat je aankan en neem de bereidingstijd van het eten en de bezorgtijd mee in je overweging.

Je bezorgtijd beïnvloedt natuurlijk ook de kwaliteit van het eten. De kwaliteit van het eten kun je natuurlijk ook waarborgen door goede voorzieningen te hebben, zoals warmhoudtassen en goede disposables. Hierdoor win je extra minuten. Tevens zijn de verpakkingen ook een goed marketingmiddel.

Ook je bezorgkosten spelen een grote rol. Vraag hierbij niet te veel van je klanten: vraag je namelijk wat minder, zijn consumenten eerder geneigd bij jou te bestellen. Meer bestellingen betekend ook meer bezorgkosten. Vooral als je bezorgt met een fiets of E-bike, zullen deze kosten niet verloren gaan aan benzine -of onderhoudskosten. Uit onderzoek is gebleken dat 26% van de consumenten bereid is om 10% of meer extra te betalen voor een bezorging, zolang de bezorgtijden kort zijn. Je bezorgkosten kun je op drie manieren invoeren:

  1. Een minimaal bestelbedrag: de consument moet voor een minimaal bedrag (excl. bezorgkosten) een bestelling plaatsen om aanspraak te kunnen maken op bezorging van de maaltijd;
  2. Bezorgkosten: de consument betaalt altijd kosten voor de bezorging, ongeacht de afstand;
  3. “Gratis vanaf”: de consument moet voor een vastgesteld bedrag een bestelling plaatsen, om aanspraak te kunnen maken op gratis bezorging.

Daarnaast valt er ook veel te verdienen op je aanbod. Maak een apart menu voor je bezorgservice en biedt hierbij upsells zoals drinken, snacks of bijgerechten aan. Denk aan bijvoorbeeld “populaire menu’s” en doe regelmatig aan aanbiedingen zoals “Een blikje fris gratis bij iedere pizza boven de €10“. Dit zijn kleine factoren die je omzet vergroten.

Een bezorgservice stamp je niet zomaar uit de grond

Bij een bezorgservice, komt veel kijken. Het is geen “enorme” investering, maar er zijn wel bepaalde factoren waarmee je rekening moet houden:

  1. Je moet de ruimte hebben om de bezorgbestellingen te verwerken. Het is haast onmogelijk dit in je huidige restaurantkeuken te doen, gezien de vaak overschatte extra capaciteit die het nodig heeft. Zorg dus voor een apart keukenblad, of zelfs een geheel aparte ruimte om bezorgbestellingen te bereiden.
  2. Je moet zorgen voor extra personeel. Denk aan de extra maaltijden die gekookt moeten worden, of het personeel wat het eten moet bezorgen. Deze taak kun je het huidige personeel niet extra opleggen. Een voordeel is wel, dat je voor de bezorging van maaltijden jonger personeel in kunt zetten als je gebruikt maakt van een E-bike of scooter.
  3. Je moet een aangepast aanbod hebben voor je bezorgingen. Als je bijvoorbeeld friet bezorgt, kan het zijn dat de frites slap worden door de damp in de verpakking. Tegenwoordig bieden aardappeltelers zoals McCain speciale bezorgfrites aan, die deze bezorgingen aan kunnen. En met een groter assortiment biedt je verschillende soorten klanten wat ze willen. Zo bieden cafetaria’s naast frites en snacks tegenwoordig ook steeds meer kapsalons, pizza’s en lunchgerechten aan. Kijk maar naar Domino’s Pizza, die dit jaar hun lunch-assortiment introduceerde.
  4. Je moet nadenken over hoe je gaat bezorgen en wat je daarvoor gaat gebruiken. Hierbij moet je denken aan de aanschaf van bezorgmiddelen, zoals een bezorgfiets. Maar ook aan (andere) verpakkingen, bezorgkleding voor de bezorgers, mobiele pinautomaten, warmhoudtassen en bezorgboxen. Voor het complete plaatje, ben je bij ons ongeveer €2500,- kwijt. Je kunt hierbij nakijken of je in je gemeente in aanmerking komt voor subsidie voor bepaalde elektrische voertuigen.
  5. Je moet je bezorgservice toegankelijk maken voor de consument. Het is dus belangrijk dat je een bestelplatform opzet. Dit kan zowel op je website, als met een app.Ben je aangesloten bij Thuisbezorgd.nl, Deliveroo of UberEats? Staat je restaurant al automatisch op hun website en app vermeld. Het is echter goedkoper om je bezorgservice zelf in hand te houden, gezien de commissies die je moet afdragen aan deze partijen.
  6. Tot slot moet je de bezorgservice promoten. Laat iedereen in je bezorggebied weten dat je een bezorgservice hebt. Je kunt bijvoorbeeld een speciale starters-actie opzetten, je bezorg-menu delen en zorgen dat je voertuigen en bezorgkleding is voorzien van branding.

Hoeveel dit precies kost, verschilt natuurlijk per bezorgservice. Je kunt het zo bont maken als je wilt, maar door goed te investeren in je bezorgformule ga je meer verdienen. 

Een voorbeeld van de kosten die je maakt per voertuig: 

Auto (klein model)
Scooter
E-scooter
E-bike
Personeel vanaf
18 jaar
16 jaar
16 jaar
15 jaar
Rijbewijs
B
AM
AM
Geen
Helm
Geen
Verplicht
Verplicht
Niet verplicht, wel aan te raden
Brandstofkosten p/m
€180,-
€116,-
€20,-
€15,-
Leasekosten p/m
€300,-
€220,-
€252,-
€95,-
Actieradius
600 km
180 km
90 – 110 km
50 – 70 km
Voordelen
Lange afstanden
Groter bereik
Lange afstanden
Grote actieradius
Snelle bezorgingen
Lange afstanden
Duurzaam
Goedkoop
Elektrisch display
Speciaal voor bezorging
Snelle bezorgingen
Duurzaam
Makkelijk in gebruik
Goedkoop
Extra jong personeel
Manouvreerbaar
Speciaal voor bezorging
Nadelen
Rijbewijs is verplicht
Veel onderhoud
Schadelijke uitstoot
Benzinekosten
Last van verkeer
Bezorgers +18 jaar
Verboden in milieuzones
Rijbewijs is verplicht
Veel onderhoud
Schadelijke uitstoot
Benzinekosten
Last van verkeer
Verboden in milieuzones
Rijbewijs is verplicht
Duurder onderhoud
Mag niet op de weg
Kwetsbaar in verkeer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Bereken je omzet

Om uit te kunnen rekenen wat je kunt verdienen, moet je eerst weten hoeveel klanten je denkt te gaan hebben (de grootte van je marktgebied). Daarnaast moet je de gemiddelde marge per klant nagaan. Dit zijn dan je bezorgkosten of de marge die je bovenop je maaltijden telt. Tot slot moet je weten welke kosten je gaat maken. Wil je bijvoorbeeld gaan bezorgen met een auto, moet je rekening houden met je brandstofkosten. Ook de bovengenoemde investeringsposten tellen hierbij mee.

Vervolgens kun je gaan berekenen wat je kunt gaan verdienen. De waardes uit onze rekentabel zijn gebaseerd op diverse kerngetallen uit de horecabranche.  

De kerngetallen:

Inkoopkosten: 20%
Bereidingskosten: 25%
Bezorgkosten: 16%
Commissie bestelplatform: 13% + €0,19 per bestelling
Gemiddelde omzet per bestelling: €18,-

 Uitreken-voorbeeld:

  • Aantal bestellingen per maand: 170
  • Gemiddelde omzet per bestelling: €18,-
  • Inkoopkosten per bestelling: €3,60
  • Bereidingskosten per bestelling: € 4,50
  • Bezorgkosten per bestelling € 2,90
  • Commissie bestelplatform: € 2,53

Opbrengsten per maand: 170 x € 18 = € 3060

Kosten per maand: 170 x (€3,60 + € 4,50 + € 2,90 + 2,53) = € 2300

Extra winst per maand: € 3060  –  € 2300 =  € 760 (25%)

Vul deze 3 waardes in en krijg direct een schatting te zien van wat jij zou kunnen verdienen met een bezorgservice:

Je kunt het ook van een andere kant bekijken: wat wil je verdienen aan je bezorgservice? Wat is je gewenste inkomen en hoeveel klanten heb je nodig om dit te bereiken? Dit reken je als volgt uit:

Voorbeeld:

  • Gewenste bruto-inkomen per maand: € 2500 (25% van de omzet)
  • Benodigde omzet per maand: € 10.000
  • Inkoopkosten per maand: € 2000
  • Bereidingskosten per maand: € 2500
  • Bezorgkosten per maand: € 1500
  • Commissie bestelplatform per maand: € 1450

= 555 benodigde aantal bestellingen per maand

Wanneer je dit hebt uitgerekend, kun je inschatten of dit reëel is voor jouw marktgebied en tevens voor jouw onderneming. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, denk hierbij aan:

  • Aantal mensen in bezorggebied
  • Aantal concurrenten in je bezorggebied

Ken je marktgebied

Het belangrijkste is dat je de klanten uit je marktgebied kent en weet hoe groot je marktgebied is. Vanuit daar kun je erachter komen welke middelen je moet aanschaffen, welke kosten je maakt en wat je erop kunt gaan verdienen.

Het verzamelen van data is hierbij belangrijk en wordt op veel vlakken ook steeds toegankelijker gemaakt. Zoals met een track&trace systeem voor je voertuig. Daarmee kun je zien hoe lang je bezorgers over een route binnen je bezorggebied doen en kun je aan de hand van die gegevens je bezorggebied blijven optimaliseren en leren kennen.

Onze grootste tip is dus eigenlijk: testen, testen, testen. Probeer eerst van alles uit en kijk wat goed bij jouw onderneming past. Waar kun je het meest op verdienen? Grijp ik niet te hoog? Grijp ik niet te laag? Kijk waarop je kunt besparen: bezorgen met een DeliverEbike scheelt bijvoorbeeld in brandstof -en onderhoudskosten. Steek genoeg tijd en energie in het opzetten/ onderhouden van een bezorgservice. Het kan namelijk veel omzet voor je creëren, maar onthoud: “doe het goed, of doe het niet”…

Meer weten? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!