Skip to content

Hoe dataverzameling je bezorgservice kan verbeteren

Grafisch vormgever Rianne Gouwens - Ebike4Delivery

Rianne

Je kunt natuurlijk makkelijk aan je omzet zien of je bezorgservice succesvol is of niet. Maar hoe weet je of dat niet nóg beter kan? Misschien kun je het bezorgproces optimaliseren, je marktgebied vergroten of verkleinen of overstappen op andere bezorgvoertuigen. Je kunt er makkelijk achter komen door data te verzamelen.

Leestijd: 5 minuten

Het is een trend

Dataverzameling is helemaal hot. Tegenwoordig is iedereen zich rot aan het verzamelen met data, alsof het een postzegelverzameling is. Je kunt er dan ook belangrijke informatie voor je bedrijf mee genereren. Het geeft je insights die je wellicht op het blote oog niet waren opgevallen. Inspelen op die data kan je bedrijf veel waarde brengen. Misschien komt het juist uit op dingen die je al wist, maar het kan nooit kwaad. Je doet het vooral met het doel om je bedrijf intern te kunnen verbeteren, zodat consumenten tevreden blijven. Daarnaast kan het je meer winst opleveren.

De macht van het internet

Er zijn veel verschillende manieren om data te verzamelen. Zo is een van de bekendste manieren via Social Media. Via bijna elk kanaal kun je tegenwoordig data inzien van de activiteiten op jouw profiel of bedrijfspagina. Wat vonden mensen leuk? Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze? Dit is belangrijke informatie om je doelgroep beter te leren kennen. Ook zijn reviews een bron van data. Of je nou goede of slechte ontvangt, je kunt er altijd goed op inspelen. Door een analyse van deze gegevens te maken kun je al veel over je doelgroep te weten komen, wat een belangrijk aspect is in het bepalen van je marktgebied.

Een tweede manier is het koppelen van je website aan Google Analytics. Als je de website professioneel hebt laten ontwikkelen, is dit meestal al gedaan. Google Analytics is een makkelijke tool die je inzichten geeft in het gedrag van bezoekers op je website. Waar zoeken en klikken ze op? Hoelang blijven ze op je website? Uit die gegevens kun je controleren of je website toegankelijk genoeg is. Het is natuurlijk belangrijk dat je website goed werkt, wanneer de klant online kan bestellen of het menu in kan zien. Consumenten worden al snel afgeschrikt wanneer je site niet gebruiksvriendelijk is. Ook kun je zo zien waar ze het meest naar op zoek zijn en daarop inspelen. Wordt er bijvoorbeeld veel geklikt op een speciale pagina voor schnitzelmenu’s, zou je daarop kunnen inspelen door er een actie-menu van te maken. Als iemand juist op zoek is naar een schnitzelmenu, je dat aanbiedt maar niet goed vindbaar is, gaan ze wellicht naar de concurrent. Je website is dus een goede manier om in te spelen op je doelgroep.

Een ouderwets marktonderzoek

Als je het nog groter wilt aanpakken, kun je een volledig marktonderzoek uitvoeren. Door externe en interne analyses en je omzet en uitgaves naast elkaar te leggen kun je volledig overzicht creëren over je bedrijf. Het geeft je vooral inzicht in je financiële status en kan helpen bepalen wat de sterke en zwakke punten van je bedrijf zijn. Ook kom je er door een marktonderzoek vaak achter wat er speelt binnen de markt. Welke maaltijden zijn of worden het populairst? Wanneer en waar bestellen consumenten? Wie is de grootste doelgroep? Wie zijn mijn concurrenten? Dit is de meest tijdrovende manier, maar wel een erg belangrijke en effectieve. Het is wel verstandig dat je dit laat uitvoeren door iemand die verstand heeft in het schrijven van marktonderzoeken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Gebruik je kassasysteem optimaal

Ook je kassa -of POS-systeem is een belangrijke tool als het gaat om dataverzameling. Uit je kassasysteem kun je veel (verborgen) informatie halen. Wat zijn de drukste tijden op een dag? Welke maaltijden bestellen klanten het meest? Verkopen de upsells goed? Hoe komen de klanten binnen? Wat is de gemiddelde prijs per bestelling? Dat zou je allemaal uit je kassasysteem kunnen halen. Nou hoor ik je denken: “ik ga toch niet handmatig alle bestellingen uit zitten lezen?”. Daar spelen aanbieders tegenwoordig gelukkig op in. Zo is Deliverect een aanbieder die bezorgservices en daarbij data verzameling tools integreert in POS-systemen.  Zo hebben ze een koppeling met bezorgservices zoals Thuisbezorgd en Deliveroo. Dankzij de integratie heb je een directe link met deze services en toegang tot data over jouw maaltijdbezorging. Deliverect is een goede oplossing als je al gebruik maakt van een kassa -of POS-systeem. Je zou ook gelijk kunnen kiezen voor een full-service kassasysteem, zoals die van Foodticket. Deze bieden een kassasysteem, website en verschillende applicaties in één pakket aan. Deze is tevens gekoppeld aan verschillende bezorgservices. Een goede oplossing voor als je wilt beginnen met bezorgen.

Track&Trace systemen

De meest effectieve manier om je bezorgdata te verzamelen is door gebruik maken van trackingsystemen, zoals die van Paztir. Met behulp van het Track & Trace systeem van Paztir kun je bezorgingen meten. Hoeveel kilometers zijn er per bezorger afgelegd? Hoeveel stops zijn er gemaakt? Hoelang duurde de bezorging? In hoeveel etappes is dit gebeurd? Ook kun je aan de hand van dit systeem zien waar de drivers zich op dat moment bevinden, zodat je ervoor kunt zorgen dat de volgende bestelling al voor ze klaar staat. Zo kun je efficiënter te werk gaan en je interne processen verbeteren. Tevens biedt het systeem een Keyless Lock System aan, wat ook tijd tijdens je bezorging kan besparen. Je kunt het systeem van Paztir in combinatie met onze DeliverEbike testen. Naast Paztir biedt ook Foodticket dit aan door middel van hun app genaamd “DeliverBuddy”.

Hoe speel je in op de data?

Je hebt alle data verzameld. Maar, wat nu? Wat ga je doen met die berg aan data? Het is natuurlijk belangrijk dat je de data goed kunt lezen en daar je conclusies uit kunt halen. Veel programma’s vatten de data al voor je samen, maar het kan ook zijn dat je dit zelf moet doen. Dit noem je ook wel data optimalisatie. Er zijn 5 stappen die je kunt volgen om je data te optimaliseren en om te zetten in directe doelen:

  1. Bepaal waarover je data wilt verzamelen en verdeel het in categorieën
    Als je gebruik maakt van verschillende middelen voor dataverzameling, zoals Social Media, Google Analytics, een marktonderzoek, een kassasysteem en/of een trackingsysteem, is je data al op een goede manier verdeeld. Als je alles in één systeem of overzicht hebt, is het belangrijk dat je dit verdeeld in categorieën, zoals “bezorgproces” of “inkomsten”.
  1. Bepaal je de regels die daaraan verbonden zijn
    Uit je categorieën komen bepaalde gegevens naar voren. Bepaal welke regels hieraan verbonden zijn: welke data bevindt zich binnen deze categorie? Hoe wordt het genoteerd?
  1. Bepaal wie er verantwoordelijk is voor de dataverzameling binnen bepaalde categorieën
    Wanneer je gebruik maakt van verschillende tools, is het belangrijk te bepalen wie er verantwoordelijk is voor bepaalde dataverzamelingen. Zo kun je de data van je inkomsten en uitgave het beste overlaten aan je administratie of accountant.
  1. Controleer je data
    Het is belangrijk de data te controleren. Heeft het kassasysteem de bestellingen juist verwerkt? Klopt het dat die bezorger vanavond 25 minuten over de route heeft gedaan? Zo bepaal je de waarde van je dataverzameling.
  1. Bijsturen van je data
    Wanneer uit stap 4 blijkt dat de dataverzameling niet accuraat genoeg is, kun je de waardes bijsturen. Je kunt ook nagaan of er categorieën gevormd kunnen worden waaruit je data kunt halen.

Je data omzetten in duidelijke doelen

Uit deze gegevens kun je vervolgens conclusies trekken. Wellicht merk je dat je bezorggebied te groot is en je bezorgers die capaciteit niet aankunnen. Dan verklein je het marktgebied. Merk je dat je bezorger elke avond op hetzelfde punt in de drukte terecht komt? Pas je route dan aan. Misschien merk je dat je meer geld hebt geïnvesteerd in verpakkingsmateriaal dan dat er wordt besteed aan de goede werking van je bezorgvoertuigen. Dan zou je prioriteiten moeten stellen. Wees dan ook kritisch over je dataverzameling zodat je er het beste op kunt inspelen. Hoe efficiënter je kunt bezorgen, hoe succesvoller je zult zijn.

Meer weten? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!