Skip to content

Hoe bepaal je de reikwijdte van je bezorggebied?

Content Creator Robin van Iersel - Ebike4Delivery

Robin

Consumenten laten tegenwoordig steeds vaker eten thuis bezorgen. Een eigen bezorgservice beginnen kan dan ook positief werken voor je naamsbekendheid en je omzet. Veel consumenten zoeken een alternatief voor de vette hap, om niet te hoeven koken en toch gezond te kunnen eten.
Als je hebt besloten om te beginnen met een eigen bezorgservice, dan moet je ook nadenken over de reikwijdte van je bezorggebied. Hier lees je alles over het bepalen van je bezorggebied, en geven we je nuttige tips en een praktisch stappenplan.

Leestijd: 8 minuten

Wie is je doelgroep?

Als je een eigen bezorgservice begint, is het belangrijk om te weten wie van jouw gasten bestelt en waarom. Om je hier alvast mee op weg te helpen, hebben we enkele resultaten van een onderzoek van ABN AMRO/ Marktonderzoeksbureau GfK voor je op een rijtje gezet. Naast deze gegevens te gebruiken, raden wij je dus sterk aan om ook zelf een onderzoek te doen onder je gasten. Dit kan je doen door je gasten kort te interviewen in je restauant of bij het afhalen van een bestelling. Je kunt ze ook een invulformuliertje meegeven bij de afhaalmaaltijden waarop (vaste) gasten vragen kunnen beantwoorden, of waardoor ze via een link bij een Facebook poll uitkomen. Ook kan je op een verantwoorde manier data verzamelen over het surf- en bestelgedrag van je consumenten en op basis hiervan suggesties doen die je verkoop ten goede komen.

In Nederland wordt er vooral eten besteld door mannen en relatief jongere mensen. De meest voorkomende reden om te bestellen is geen zin hebben om te koken (31%) of de behoefte aan een specifieke maaltijd (29%). Van de maaltijden wordt 63% online besteld, waarvan 17% via een app. Daarnaast blijkt zaterdag de meest populaire dag voor het zelf afhalen en laten bezorgen van maaltijden. De piek voor bezorging ligt vaak na 18.00 uur.

Je doelgroep blijven prikkelen is ook een manier om bestellingen binnen te blijven krijgen. Maak deze prikkels niet te moeilijk, maar wel aantrekkelijk genoeg. Zo kan je bijvoorbeeld spaaracties houden, waarbij de consument een gratis product of een extraatje krijgt bij 10 bestellingen. Een goed werkende website en communicatie zijn hierbij enorm van belang! Websites zijn nog steeds hét visitekaartje van je bedrijf.

Gezinnen zijn gasten die je graag terug wilt zien. Ze bestellen meerdere gerechten tegelijk en over het algemeen ook op een vroeger tijdstip dan wanneer andere gasten uit eten gaan. Als restaurant kan je een een voordeel halen uit het aanbieden van maaltijden die consumenten thuis moeilijker kunnen maken. Een sociaal aspect aan je maaltijden toevoegen, zoals maaltijden samen kunnen delen, verkoopt ook beter aan grotere groepen. Daarom zijn restaurants die chinees eten verkopen over het algemeen goed in de verkoop aan grotere groepen.

De consument heeft helder voor ogen wat zij wil: een combinatie van goedkoop, variatie, promotie en gezonde alternatieven. Tegenwoordig vinden consumenten gezonder eten steeds belangrijker. Een groter aanbod van gezonde(re) maaltijden kan net het duwtje in de rug zijn voor de consument om terug te blijven komen.

Wie gaat je maaltijden bezorgen?

Zoals je in onze eerdere blog hebt kunnen lezen kun je ervoor kiezen om je bezorgservice uit handen te geven aan bedrijven als Thuisbezorgd, Deliveroo of UberEats. Dat scheelt je een hoop werk en werkt zeer waarschijnlijk een grotere naamsbekendheid sneller in de hand.

Maar je kunt het bezorgen natuurlijk ook gewoon zelf uitvoeren. Jij bepaalt de manier van bezorgen. Hiervoor zal je wel eigen personeel moeten aannemen. Zelf bezorgen kan ook een positieve werking hebben naar de consument toe omdat ze direct bij jou kunnen bestellen, wat veel persoonlijker is. 
Hoe je gaat bezorgen is geheel aan jou. Hier vind je een overzicht van de verschillende vervoermiddelen die er zijn. 

Wat worden je bezorgtijden?

Een bezorgservice kan een waardevolle toevoeging zijn voor de momenten tijdens de openingsuren waarbij je capaciteit over hebt in je restaurant. Op dit soort ‘daluren’ kan je hiermee meer bestellingen genereren. Tijdens drukke dagen, zoals het weekend, is je capaciteit waarschijnlijk al volledig benut. Je kunt ervoor kiezen om tijdens dit soort ‘piekuren’ niet te bezorgen of om je gasten te laten weten dat een bezorging langer duurt. Het nadeel van niet bezorgen in het weekend is dat zaterdag de meest populaire dag is voor consumenten om eten te laten bezorgen. Doordeweeks is dit de woensdag.

Door jouw bezorgservice van tevoren te testen, kun je erachter komen wat jouw piekuren zijn en hoeveel extra bestellingen je per uur kunt verwerken. Daarnaast is het belangrijk dat gasten weten waar ze aan toe zijn. Communiceer daarom altijd duidelijk wat je bezorgtijden zijn, maar ook wat de te verwachten bezorgtijd is. 

Hoe lang mag de consument wachten?

Naast dat het belangrijk is om te weten hoe lang de kwaliteit van de maaltijden goed blijft, is het net zo belangrijk om te achterhalen wat de maximale wachttijd is die gasten over hebben voor jouw maaltijd. Lang wachten vindt geen enkele gast leuk, niet in je restaurant, dus ook niet voor een maaltijdbezorging. Ook hier geldt dat een goed onderzoek je kan helpen. Praat met je gasten over wat voor hen een acceptabele wachttijd is, maar vraag ook wat gasten van je verwachten als een bestelling langer op zich gaat laten wachten. Een consument is over het algemeen geduldiger wanneer hij weet waar hij aan toe, dan wanneer je hem laat wachten.

Een snelle bezorging speelt hierbij ook een rol, maar bijt jezelf er niet op stuk. In een van onze eerdere blogs heb je kunnen lezen dat een bezorgservice een investering is. Je bezorggebied is dus ook een klein beetje afhankelijk van hoeveel je in je service wilt investeren. Bezorging op de fiets is goedkoper dan met de auto, maar de reikwijdte van je bezorggebied neemt hierdoor wel af. Consumenten zijn zich tegenwoordig ook meer bewust van het effect op het milieu van al die razende gemotoriseerde bezorg voertuigen en kiezen in sommige gevallen bewust om te bestellen bij een restaurant met een kleine ecologische voetafdruk.
Hier zie je heel duidelijk dat de bezorgtijd, kwaliteit van de maaltijd en kosten nauw samenhangen en sterk van elkaar afhankelijk zijn. Probeer rekening te houden met de wensen van de consument, maar vergeet zeker je eigen wensen en grenzen niet. Pas dan kan je veel plezier en profijt hebben van een eigen bezorgservice.

Bezorgmaaltijden - Ebike4Delivery

TIP: Consumenten hechten waarde aan een lekker maaltijd. Als de prijs-kwaliteitverhouding goed is, zijn ze bereid om wat meer te betalen. Een enkeling is ook bereid om meer te betalen als er gegarandeerd wordt dat de bezorgtijd korter is, maar de meeste consumenten ontvangen liever een korting voor het langer van tevoren bestellen.

Welke verpakking kies je?

De kwaliteit van jouw maaltijd wordt grotendeels bepaald door hoe je jouw bezorgingen verpakt. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om warme en koude gerechten van elkaar te scheiden, maar ook op te letten met verpakkingen die warmte vasthouden in plaats van doorlaten. Daarnaast moet de verpakking stevig genoeg zijn om een drempel of een hobbel te overleven, zodat je geen lekkende of kapotte maaltijdbakjes bij de consument aflevert. De verpakking van je maaltijd kan ook positief bijdragen aan de beleving van de consument, zoals de Happy Meal verpakking van de McDonald’s. 

Wanneer je de maaltijd gaat vervoeren, ongeacht van het vervoermiddel dat je hebt gekozen, heb je waarschijnlijk ook een tas, box of warmhoudsysteem nodig. Er zijn een hoop handige bezorgsystemen te vinden op de markt zoals thermoboxen, isolatie rugzakken en cooktek inductiesystemen. Al dit soort accessoires komen met hun eigen voor- en nadelen en of iets bij je past, hangt geheel van jouw wensen af. Meestal kan je bij de leverancier van jouw vervoermiddel ook terecht voor een oplossing om je maaltijden op de beste wijze te verpakken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Wat kan je voor een bezorging rekenen?

De meeste ondernemers met een eigen bezorgservice bieden een van de drie mogelijke opties aan wat betreft de kosten van een bezorging:

  1. Een minimaal bestelbedrag: de consument moet voor een minimaal bedrag (excl. bezorgkosten) een bestelling plaatsen om aanspraak te kunnen maken op bezorging van de maaltijd;
  2. Bezorgkosten: de consument betaalt altijd kosten voor de bezorging, en voor elke afstand ook dezelfde kosten;
  3. ‘Gratis vanaf’: de consument moet voor een vastgesteld bedrag een bestelling plaatsen, om aanspraak te kunnen maken op gratis bezorging. 

Sommige bedrijven die bestelsites en bestel apps maken, werken met een systeem waarbij de ondernemer per wijk of plaats andere bezorgkosten en bezorgvoorwaarden kan instellen, maar dit is niet veel voorkomend. 

Het is vooral belangrijk dat je bezorgservice niet meer kost dan dat het oplevert. Ons advies is daarom ook om deze service van tevoren uit te proberen, voordat je vast zit aan contracten en kosten. Luister goed naar je gasten en analyseer de gegevens van je testritten uitvoerig.

De omvang van je bezorggebied bepalen

Je bezorggebied bestaat uit alle plaatsen en wijken waar je als restaurant bezorgt. Gemiddeld genomen bezorgen restaurants in een straal van 5 tot 10 kilometer, afhankelijk van het vervoermiddel waar ze mee bezorgen. 

Er zijn bedrijven die een bestelsite en/ of bestel app voor je kunnen maken, zoals CashDesk, SiteDish en Foodticket. Sommige van deze bedrijven kunnen belangrijke data voor je verzamelen die bijvoorbeeld uitwijst of er wijken zijn waar minder wordt besteld. Je kunt met dit soort informatie je bezorggebied optimaliseren, door bijvoorbeeld extra reclame te maken of minimum bestelbedragen te verhogen.

Bezorgen draait om het behouden van de kwaliteit van je maaltijd. Hoe langer de bezorger onderweg is met een maaltijd, hoe meer kwaliteit de maaltijd verliest. Bovendien houdt niemand ervan om koud eten te krijgen, tenzij er een salade of een milkshake is besteld. Dus, hoe verser, hoe beter. Het ene gerecht kan beter worden bezorgd dan het andere, dus je bezorggebied is ook nog eens afhankelijk van je assortiment. 

De omvang van je bezorggebied hangt af van waar je bent gevestigd. Wanneer je een restaurant in een dorp buiten de stad hebt, dan heb je misschien een groter gebied nodig om voldoende gasten te kunnen bedienen. Als je midden in een stad bent gevestigd, heb je (afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie) voor hetzelfde aantal gasten een minder groot gebied nodig.

Belangrijk dus om jezelf te vragen hoeveel gasten je kunt en wilt bereiken. Het kan zijn dat je alleen lokale consumenten wilt bedienen, of juist wil uitbreiden naar omliggende dorpen en steden. Dit alles is van invloed op de grootte van je bezorggebied en de manier van bezorgen.

Bezorggebied bezorgservices - Ebike4Delivery

TIP: Start in het begin met een klein bezorggebied, bijvoorbeeld 1 km reisafstand van jouw locatie. Wanneer je dit gebied een beetje onder controle hebt, kan je voor jezelf bepalen hoe je je bezorgservice wilt uitbreiden. Leer van de eerste opzet van je service en blijf leren na elke verandering die je doorvoert.

Stappenplan om je bezorggebied te bepalen

Nu je weet waar je aan moet denken bij het bepalen van de reikwijdte van je bezorggebied, kan je hieronder het stappenplan volgen:

  1. Om te beginnen kan je vrienden en vaste gasten vragen of ze je willen helpen, door een keer bij ze te bezorgen. Belangrijk voor het slagen van de test is dat je kunt testen op verschillende afstanden, zoals 1, 5 en 10 kilometer afstand. Vraag om eerlijke feedback over de bezorging, de snelheid en de kwaliteit van de maaltijd.
  2. Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan je maaltijden te bezorgen met verschillende vervoermiddelen, zoals een (elektrische) fiets, scooter en een auto.
  3. Noteer en vergelijk de verschillende onderdelen van je bezorging nauwkeurig. Dan krijg je al snel inzicht in belangrijke data:
    • Afstand: deze moet zo groot mogelijk zijn;
    • Bezorgtijd: deze moet zo kort mogelijk zijn;
    • Kwaliteit van de maaltijd bij aankomst: deze moet zo hoog mogelijk zijn;
    • Kosten: deze moeten zo laag mogelijk zijn;
    • Ecologische voetafdruk: deze moet zo klein mogelijk zijn.
  4. Kies je prioriteiten en bepaal aan de hand van de verzamelde data je bezorggebied.

Heb je al een actieve bezorgservice?

Als je al maaltijden aan huis bezorgt, kan het helpen om je huidige manier van werken en je bezorggebied te analyseren. Stel, een overgroot deel van de bestellingen van je gasten komt van een straal van 3 km, terwijl je tot een straal van 5 km bezorgt. Dan kan het de moeite waard zijn om je bezorggebied te verkleinen, zodat je betere kwaliteit kunt leveren en meer ritten kunt gaan combineren.
Stel, een overgroot deel van de bestelling van je gasten komt van de rand van je bezorggebied, dan kan het lonen om je gebied te vergroten. Dan kan je meer klanten trekken uit dat randgebied en wederom meer ritten combineren. 

Daarnaast is het belangrijk om te blijven luisteren naar je gasten, zodat je jouw bezorgservice kunt blijven aanscherpen. Verzamel online recensies, of geef een kaartje mee met de bestelling en vraag consumenten om hun feedback direct naar jou te sturen. Door deze informatie te verzamelen krijg je goed inzicht in wat je gasten van jouw service vinden. Als je gasten verbeterpunten aangeven, probeer dan ook te achterhalen hoe ze dit verbeterd zouden willen zien. Op deze manier maak je de bezorging geheel op maat van je gasten.

Meer weten? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!