Skip to content

5 redenen om te beginnen met een bezorgservice

Content Creator Robin van Iersel - Ebike4Delivery

Robin

Als restaurant of franchise-eigenaar heb je ongetwijfeld eens nagedacht om te beginnen met een eigen bezorgservice. Wij willen graag onze expertise en kennis met je delen en je informeren over waarom jij, als ondernemer, kunt beginnen met de bezorging van jouw maaltijden.

Leestijd: 8 minuten

1. Bezorging is de nieuwe trend van 2019

Bezorging, en dan vooral maaltijdbezorging, is de nieuwe grote trend van 2019. Dit komt door verschillende factoren, zoals veranderingen in huishoudens, drukke levensstijlen en de toename in technologische ontwikkelingen die het bezorgen vergemakkelijken. Deze factoren zorgen ervoor dat de markt voor maaltijdbezorging met miljoenen per jaar groeit.
Ook zien we een toename in virtuele -of ghost restaurants: restaurants die zich slechts richten op de bezorging. Het bezorgen levert ze meer op dan het houden van hun restaurant, waardoor ze hun klanten nu thuis kunnen bedienen.

2. Behoeften van de klant

Door te beginnen met een bezorgservice speel je in op de behoeften van je klanten om niet meer altijd de deur uit te hoeven voor hun eten. Voor klanten die bijvoorbeeld veel werken en een druk leven leiden, bestaat er een grotere behoefte om eten te bestellen en thuis te laten bezorgen. Ben jij de eerste in de omgeving die gaat bezorgen, dan trek je ook nog eens klanten die bij andere ondernemers niet kunnen laten bezorgen.
En denk je niet te kunnen gaan bezorgen omdat jij iets anders verkoopt dan een vette hap, dan heb je het mis. Veel consumenten zoeken ook een alternatief om niet te hoeven koken en toch gezond te kunnen eten.

3. Kosten van bezorgen

Het mooie van bezorgen is dat je zelf bepaalt hoeveel je er aan uitgeeft. Zo kan je gaan bezorgen met een auto, scooter of fiets en hier zijn uiteraard zijn ook elektrische modellen van, goed voor milieu én voor je imago!
In de tabel zie je de voor- en nadelen van diverse vervoermiddelen. Een vervoermiddel is eigenlijk altijd afhankelijk van je locatie en je bezorggebied. 

Auto (klein model)
Scooter
E-scooter
E-bike
Personeel vanaf
18 jaar
16 jaar
16 jaar
15 jaar
Rijbewijs
B
AM
AM
Geen
Helm
Geen
Verplicht
Verplicht
Niet verplicht, wel aan te raden
Brandstofkosten p/m
€180,-
€116,-
€20,-
€15,-
Leasekosten p/m
€300,-
€220,-
€252,-
€95,-
Actieradius
600 km
180 km
90 – 110 km
50 – 70 km
Voordelen
Lange afstanden
Groter bereik
Lange afstanden
Grote actieradius
Snelle bezorgingen
Lange afstanden
Duurzaam
Goedkoop
Elektrisch display
Speciaal voor bezorging
Snelle bezorgingen
Duurzaam
Makkelijk in gebruik
Goedkoop
Extra jong personeel
Manouvreerbaar
Speciaal voor bezorging
Nadelen
Rijbewijs is verplicht
Veel onderhoud
Schadelijke uitstoot
Benzinekosten
Last van verkeer
Bezorgers +18 jaar
Verboden in milieuzones
Rijbewijs is verplicht
Veel onderhoud
Schadelijke uitstoot
Benzinekosten
Last van verkeer
Verboden in milieuzones
Rijbewijs is verplicht
Duurder onderhoud
Mag niet op de weg
Kwetsbaar in verkeer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws!

Naast het kiezen van je vervoermiddel (of een mix van verschillende vervoermiddelen), zijn er nog enkele andere dingen waar je rekening mee moet houden.
Je hebt hoogstwaarschijnlijk meer vervoermiddelen nodig, als je veel maaltijden denkt te gaan bezorgen. Probeer hier van tevoren een inschatting van te maken. Dit kan je doen door het aantal geschatte bezorgmaaltijden per uur op je piekmoment te delen door je maximale bezorgtijd.
Daarnaast krijg je vaak de keuze om een vervoermiddel te kopen of te leasen. Met een leasecontract krijg je meestal volledige ontzorging, omdat zaken als onderhoud en bijvoorbeeld vervangend vervoer voor je worden geregeld.
Een laatste puntje dat je misschien geneigd bent om over het hoofd te zien zijn de verzekeringen voor je voertuig(en) en je personeel. In het geval van een ongeluk is een goede dekking erg belangrijk om hogere kosten te voorkomen.

4. Je markt vergroten

Niet iedereen heeft altijd zin om buiten de deur te gaan eten, of is fysiek in staat om buiten de deur te eten, zoals senioren. Denk vooral ook aan gezinnen met kleine kinderen, waarvoor het gewoon praktischer is om thuis te eten. Of alleenstaanden die het simpelweg niet prettig vinden om alleen in een restaurant te zitten. Kortom: het potentieel is enorm!
Omdat je niet meer alleen de klanten in je restaurant bedient, maar ook de thuisblijvers voorziet van jouw maaltijden, vergroot je dus je marktgebied.

5. Eenvoudig opzetten

Zijn de bovenstaande redenen voldoende voor je om een eigen bezorgservice te beginnen, maar lijkt het je veel gedoe om het zelf te regelen, dan zijn er gelukkig genoeg alternatieven te bedenken.
Zo kan je je bezorgservice uitbesteden aan bedrijven als Thuisbezorgd, Deliveroo of UberEats. Dan ben je vindbaar binnen het platform van jouw keuze en dit zorgt ook weer voor naamsbekendheid. Je werkt via de bestellingen die je via het bestelplatform binnenkrijgt, die vervolgens worden opgehaald door externe bezorgers.
En als je het niet ziet zitten dat er elke keer een vreemde koerier jouw bestellingen komt ophalen, dan kan je er tegenwoordig ook nog voor kiezen om enkel de bestellingen te ontvangen en regel je je eigen bezorgers en vervoer. Dit is een meer persoonlijke aanpak en op deze manier kunnen jouw klanten direct feedback geven op hoe de service bevalt.

Nadelen van bezorgen

Uiteraard zou het niet helemaal eerlijk zijn als we niet ook de risico’s van maaltijdbezorging bespreken.
Hoe je het ook bekijkt, een bezorgservice opstarten is een investering. Je zult voor jezelf moeten afwegen of jouw bezorgservice je voldoende op gaat leveren om je vervoermiddelen, personeel en andere bijkomende zaken terug te verdienen. Een goede tip hierbij is dat je het bezorgen eerst test alvorens je de investering aangaat, zodat je er snel achter komt of dat het bezorgen iets voor jouw onderneming en je klanten is. Kijk ook eens in de buurt wie van jouw mede-ondernemers een bezorgdienst heeft en vraag na hoe zij dit ervaren.

Personeel en routing
Daarnaast vergt een bezorgservice enkele aanpassingen binnen je organisatie, omdat je personeel zult moeten aannemen dat jouw maaltijden gaat bezorgen. Wellicht heb je meer personeel in je keuken nodig om tijdens de piekmomenten de hoeveelheid bestellingen te kunnen bijhouden. Ook zul je moeten nadenken over de routing in, van en naar je restaurant. Mogen de bezorgers zomaar tussen de klanten door om hun bestellingen op te halen en weg te brengen, of zorg je dat de klanten ongestoord kunnen genieten van hun maaltijd en regel je een aparte ingang voor bezorgers.

Restaurant strategie
Een ander risico van een eigen bezorgservice beginnen is dat deze service wellicht veel aantrekkelijker wordt voor je klanten dan dat ze je restaurant komen bezoeken voor een avondje uit. Wanneer het in je restaurant niet druk meer is, lopen de kosten van overbodig personeel al snel op. Een oplossing voor dit probleem is het aanpassen van de strategie van je restaurant. Je zou kunnen kiezen voor het omzetten van je onderneming
 in een virtueel -of ghost restaurant, waarbij je je enkel nog richt op de bezorging.

Voorraadbewaking
Wanneer je gaat bezorgen bestaat er een kans dat je, zeker in het begin, meer klanten gaat bedienen. Je wilt hier natuurlijk goed op voorbereid zijn en zult daar waarschijnlijk ook rekening mee houden met je voorraad. Een neveneffect hiervan is dat de uiteindelijke hoeveelheid bestellingen misschien tegenvalt en je achterblijft met teveel voorraad die je van de hand moet doen. Zonde van het eten en zonde van het geld. Om dit te voorkomen raden wij je sterk aan om goed onderzoek te doen. Praat met je klanten over je wensen om te gaan bezorgen en luister naar wat ze erover te zeggen hebben. Verzamel nuttige informatie die je inzicht geeft in wat bezorgen betekent voor zowel je restaurant als voor je bezorgservice.

Kwaliteitsbewaking
Iets wat ook onderzoek behoeft is de kwaliteit van je maaltijden. Door onderzoek te doen naar hoe lang jouw maaltijden lekker blijven van jouw restaurant naar de klant, kun je je bezorggebied bepalen. Het is belangrijk om dit te testen met verschillende soorten vervoer en te kijken naar de afstand, bezorgtijd, ecologische voetafdruk, kwaliteit en kosten. Probeer deze tegen elkaar af te wegen en onthoud hierbij wat jij belangrijk vindt voor jouw onderneming.

En nu?

Nu je al deze informatie hebt gelezen, kan je voor jezelf besluiten of je wilt beginnen met een bezorgservice. Lees hier verder over de vergelijking tussen de platforms van Thuisbezorgd, Deliveroo en UberEats die we voor je hebben gemaakt, zodat je leert of je jouw bezorgservice wilt uitbesteden.
Heb je toch nog twijfels en wil je meer informatie? Download dan onze gratis whitepaper. In onze whitepaper vertellen we uitgebreider over de verschillende onderdelen van een bezorgservice en geven we je handige tips om je bezorgservice tot een succes te maken!

Meer weten? Download onze gratis whitepaper!

Download de whitepaper

error: Content is protected !!